Στο πλαίσιο του έργου "ΜΟΔΙΠ Πανεπιστημίου Πελοποννήσου" έχουν συνταχθεί οι κάτωθι αναφορές:

Αναφορά 1.1. «Καταγραφή ποιοτικών προτύπων συστήματος αξιολόγησης»

Στην παρούσα αναφορά παρουσιάζεται η καταγραφή των ποιοτικών προτύπων του συστήματος αξιολόγησης, η οποία περιλαμβάνει την καταγραφή και ανάλυση των ποιοτικών προτύπων που σχετίζονται με τις υπό αξιολόγηση διαδικασίες, καθώς και τον καθορισμό του τρόπου ικανοποίησης των εν λόγω προτύπων και προδιαγραφών. Συγκεκριμένα, στην παρούσα αναφορά εντοπίζονται και αναλύονται τρεις βασικοί άξονες του συστήματος αξιολόγησης που περιλαμβάνουν:

  • Tον αρχικό σχεδιασμό ποιότητας, ο οποίος βασίζεται σε μεγάλο μέρος του στα πρότυπα που καθορίζονται από την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης (ΑΔΙΠ) της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση, και τροποποιείται ή επεκτείνεται με βάση την ανατροφοδότηση από τις Ομάδες Εσωτερικής Αξιολόγησης (ΟΜΕΑ) των Τμημάτων του Πανεπιστημίου.
  • Tον καθορισμό των στόχων του συστήματος αξιολόγησης τόσο σε επίπεδο Ιδρύματος όσο και σε επίπεδο ακαδημαϊκών μονάδων, και τη σύνδεση των στόχων αυτών με τη στρατηγική του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (ΠαΠελ). Επιπλέον θα αναλυθούν οι μετρικές που θα λαμβάνονται υπόψιν για την αποτίμηση της επίτευξης των στόχων αυτών.
  • Tη βελτίωση της καταγραφής μετρικών που είναι απαραίτητες για το προτεινόμενο σύστημα αξιολόγησης. Η βελτίωση συνίσταται στην αποσαφήνιση ή/και την ποσοτικοποίηση συγκεκριμένων μετρικών, καθώς και στην προσθήκη μετρικών σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες του ΠαΠελ. Η ανάλυση εξειδικεύεται σε τέσσερις ενότητες που αφορούν στην ποιότητα των προγραμμάτων σπουδών, του διδακτικού έργου, του ερευνητικού έργου και των λοιπών υπηρεσιών των ακαδημαϊκών μονάδων του ΠαΠελ. Τέλος στα πλαίσια της εν λόγω βελτίωσης, προτείνεται η αυτοματοποίηση συλλογής στοιχείων, η απλοποίηση συγκεκριμένων διαδικασιών και η βελτίωση της αναπαράστασης των μετρικών, ιδιαίτερα εκείνων που αφορούν στην παρακολούθηση της εξέλιξης δεικτών και μετρήσιμων στατιστικών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΠαΠελ συνεργάστηκε με τις ΟΜΕΑ των Τμημάτων του ΠαΠελ, τόσο στην ανάλυση των επιμέρους αξόνων, όσο και στα πλαίσια του συνολικού σχεδιασμού ποιότητας. Τέλος, οι προτεινόμενες διαδικασίες και διεργασίες βασίζονται στα πρότυπα της ΑΔΙΠ, είναι σε συμφωνία με τις οδηγίες της ΑΔΙΠ και επεκτείνουν, αναθεωρούν ή τροποποιούν (έχοντας ως στόχο την κάλυψη των αναγκών και ιδιαιτεροτήτων του ΠαΠελ) υπάρχουσες μετρικές και μετα-μετρικές που είναι ήδη σε χρήση από την ΑΔΙΠ.

Αναφορά 2.1: Σχέδιο διαχείρισης ποιότητας

Η αναφορά αυτή επικεντρώνεται στην καταγραφή των απαιτήσεων για την οργάνωση και την αποδοτική λειτουργία του συστήματος διασφάλισης ποιότητας με βάση κάθετους και οριζόντιους άξονες. Οι κάθετοι άξονες αφορούν το ανθρώπινο δυναμικό το οποίο εμπλέκεται στις υπό αξιολόγηση υπηρεσίες (όπως μέλη ΔΕΠ, διοικητικό προσωπικό κτλ.) και οι οριζόντιοι στις υπηρεσίες που θα αξιολογηθούν:

  • τα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών και την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης,
  • τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών και η έρευνα,
  • οι υποδομές,
  • η διοικητική οργάνωση και οι παρεχόμενες υπηρεσίες,
  • τα φοιτητικά θέματα και η φοιτητική μέριμνα,
  • το θεσμικό πλαίσιο και οι διαθέσιμοι πόροι.

Ο καθορισμός της μεθοδολογικής υποδομής θα στηριχθεί καταρχήν στις οδηγίες της ΑΔΙΠ, στο παραδοτέο Π1.1 καθώς και στη μελέτη επίσημων μοντέλων αξιολόγησης και διασφάλισης ποιότητας. Σκοπός είναι η καταγραφή και υιοθέτηση επιμέρους πρακτικών που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν υπό ρεαλιστικές συνθήκες στο ΠαΠελ. Αυτό το σύνολο πρακτικών θα πρέπει:

  • να λαμβάνει υπόψη του παράγοντες τοπικούς αλλά και εθνικούς,
  • να λαμβάνει υπόψη του τις όποιες ιδιαιτερότητες του ΠαΠελ αλλά και του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος,
  • να μην είναι κατακερματισμένο, να καλύπτει τις παρεχόμενες υπηρεσίες και ως ένα συνδεδεμένο σύνολο αλλά και ως εξειδικευμένες περιπτώσεις.
  • Τέλος, θα καθοριστούν οι ανάγκες για τα εργαλεία τα οποία θα χρησιμοποιεί το σύστημα διασφάλισης ποιότητας και πως αυτά θα χρησιμοποιούνται (για παράδειγμα quality audits σε επίπεδο ιδρύματος, σχολής τμήματος, ανάλυση διαδικασιών με στόχο τη βελτιστοποίησή τους κτλ.).
Αναφορά 3.1: Υποστήριξη ΟΜΕΑ – Δημιουργία αρχειακού υλικού και εισαγωγή στοιχείων στο πληροφοριακό σύστημα

O ρόλος των ΟΜΕΑ των τμημάτων είναι ουσιαστικός και καίριος για τη λειτουργία της διασφάλισης ποιότητας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου: οι ΟΜΕΑ είναι εκείνες που συντάσσουν τις εκθέσεις εσωτερικής αξιολόγησης των τμημάτων, οι οποίες θα δώσουν την απαραίτητη τροφοδότηση με πληροφορία στα θεσμικά όργανα του Τμήματος (Γενική συνέλευση, Γενική Συνέλευση Ειδικής Σύνθεσης) αλλά και στη ΜΟ.ΔΙ.Π. του Ιδρύματος ώστε να θεραπευθούν τυχόν αδυναμίες και να εφαρμοσθούν σε γενικότερη κλίμακα οι καλές πρακτικές.

Προκειμένου να είναι αποτελεσματική η εργασία των ΟΜΕΑ και να παράγονται εκθέσεις εσωτερικής αξιολόγησης οι οποίες θα συμβάλλουν στη διασφάλιση και βελτίωση ποιότητας στο ίδρυμα, θα πρέπει στις εκθέσεις εσωτερικής αξιολόγησης να περιλαμβάνονται οι πλέον χρήσιμοι δείκτες απόδοσης της λειτουργίας των τμημάτων, να αναδεικνύονται εκείνοι που χρήζουν περαιτέρω προσοχής (ιδιαίτερα αυτοί που υπολείπονται σημαντικά, αλλά και αυτοί που σηματοδοτούν άριστες επιδόσεις) και θα πρέπει να θεσμικά όργανα των τμημάτων να επιλαμβάνονται των ζητημάτων που εντοπίζονται στον κατάλληλο χρόνο. Προς αυτή την κατεύθυνση το παρόν παραδοτέο καταγράφει τους κύριους δείκτες απόδοσης με βάση τόσο τη δομή των εσωτερικών αξιολογήσεων που υποδεικνύει η Α.ΔΙ.Π. όσο και με πρακτικές που υιοθετούνται ευρέως από ακαδημαϊκά ιδρύματα του εξωτερικού, ενώ παρέχει και κατευθύνσεις για τους τρόπους που η παρακολούθηση των συγκεκριμένων δεικτών μπορεί να υλοποιηθεί, όπου κάτι τέτοιο κρίνεται αναγκαίο. Επιπρόσθετα, το παραδοτέο παρέχει κατευθύνσεις σε σχέση με την αξιοποίηση των εκθέσεων εσωτερικής αξιολόγησης, συνδέοντας τα επί μέρους αποτελέσματά τους με τα θεσμικά όργανα στα οποία κρίνεται προσήκον να εισαχθούν προς συζήτηση και λήψη αποφάσεων.

Περαιτέρω, με βάση την εμπειρία που έχει αποθησαυριστεί από τη λειτουργία του μέχρι τώρα λειτουργούντος συστήματος αξιολόγησης μαθημάτων και ειδικότερα λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα ζητήματα που έχουν ανακύψει από την ημιβέλτιστη καταχώρηση των προγραμμάτων σπουδών στο πληροφοριακό σύστημα γραμματειών, περιγράφονται καλές πρακτικές καταχώρησης των προγραμμάτων σπουδών στο πληροφοριακό αυτό σύστημα. Με βάση τις καλές πρακτικές αυτές διευκολύνεται σημαντικά η εξαγωγή ολοκληρωμένων συμπερασμάτων για τις ποιοτικές διαστάσεις εκάστου διδασκομένου μαθήματος, ενώ ακόμη διευκολύνεται η διαχρονική παρακολούθηση της πορείας του μαθήματος.

Τέλος, παρουσιάζονται τα συμπεράσματα από τις δράσεις διερεύνησης της μετάπτωσης των δεδομένων από το έως άρτι χρησιμοποιούμενου σύστημα αξιολόγησης μαθημάτων στο νέο σύστημα και η αναφορά ολοκληρώνεται με τη σύνοψη των δράσεων και την εξαγωγή των συμπερασμάτων.

Αναφορά 4.1. Ετήσιες εκθέσεις έργου

Πρόκειται για δύο ενδιάμεσες εκθέσεις καταγραφής της προόδου του έργου.

Πληροφορίες για νέες αναφορές θα προστίθενται στην παρούσα καθώς οι αναφορές θα οριστικοποιούνται. Για πέρισσότερες πληροφορίες σε σχέση με τις αναφορές, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την ομάδα έργου, μέσω της ηλεκτρονικής διεύθυνσης modip-infosys [at] uop.gr

Ενημερωμένο: Ιουνίου